Followers

Wednesday, November 27, 2019

BBM3410Satu2019: Ulasan Buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi


Buku ini mengulas tentang kajian wacana, strategi dan teori yang terdapat di dalam komunikasi. Buku ini mempunyai 7 bab dan buku ini menfokuskan tentang beberapa aspek. Antaranya ialah kajian wacana, teori dan pendekatan wacana, analisis wacana tekstual dan ujaran, strategi komunikasi, taksonami dan pendekatan strategi komunikasi, dan yang terakhir tentang analisis strategi komunikasi dalam kalangan kanak-kanak.
Bab 1 menerangkan tentang kaijan wacana yang merupakan bahasa daripada individu atau kumpulan dalam bentuk ujaran, interaksi, teks dan tulisan. Wacana dapat difahami jika seseorang itu memahami akan tujuan apa yang ingin disampaikan.
Seterusnya, bab 2 menceritakan tentang teori dan pendekatan yang terdapat dalam wacana. Teori ini diperkenalkan oleh pakar-pakar dan mempunyai tujuan serta kegunaan yang tersendiri. Antara teori tersebut ialah teori analisis wacana (Brown & Yule, 1983), analisis wacana kritis (Vandijk, 1977), pendekatan analisis wacana Normaliza Abd Rahim (2018b) dan teori analisis wacana (Normaliza Abd Rahim ,2018b).
Bab 3 pula menceritakan tentang analisis wacana tekstual dan ujaran. Kajian wacana ini mempunyai tiga kajian yang berbeza dan lebih menceritakan tentang komunikasi dalam kalangan kanak-kanak.
Seterusnya, bab 4 menyentuh soal strategi komunikasi yang digunakan dalam masyarakat. Strategi komunikasi yang digunakan oleh pelajar ialah satu percubaan sebagai satu bahasa sasaran. Komunikasi meliputi banyak bentuk kumpulan yang besar dan kumpulan kecil.
Bab 5 pula membincangkan tentang taksonomi dan pendekatan strategi komunikasi. Terdapat lima elemen dalam strategi komunikasi yang mempunyai unsur parafrasa, pengelakan, pemindahan, pertolongan, dan mimikan.
Selain itu, analisis strategi komunikasi dalam kalangan kanak-kanak turut dibincangkan dalam bab 6. Analisis ini ingin menunjukkan bagaimana data kajian dan sampel kajian dilakukan. Ia memperlihatkan 16 pendekatan dalam strategi komunikasi.
Akhir sekali, bab 7 lebih menfokuskan kepada kajian yang akan datang. Sudah tentu dalam sesuatu kajian terdapat kekurangan. Oleh itu, pengkaji telah membuat beberapa cadangan yang boleh dilakukan terhadap kajian yang akan datang.


Rujukan:
Normaliza Abd Rahim. (2019), Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi.
Terengganu: Penerbit UMT.
Normaliza Abd Rahim. (2014). Wacana Bahasa. Terengganu: Penerbit UMT


Harga buku: RM20.00

#ProfDrN2019Satu

#BBM3410Satu2019
#Minggu11KelasAmali
#bukunimemangterbaik






No comments:

Post a Comment